Berlin Tegel huvudflygplats

Berlin Tegel

Berlin Tegel flyg

Tegel är Berlins huvudflygplats och har IATA flygplatskod TXL. På Tegel flygplats flyger det ca 21 miljoner passagerare per år. Tegel ligger 8 km nordväst om Berlin centrum.

Till Berlin Tegel flyger Brittish Airways och SAS med direktflyg från Stockholm Arlanda.

Till Berlin Tegel flyger SAS (Mellanlandning), Lufthansa (Mellanlandning) från Göteborg Landvetter.

Till Berlin Tegel flyger SAS med direktflyg Köpenhamn Kastrup.

SAS flyger till Terminal 2 som också heter The Queen’s Terminal

Brittish Airways flyger Berlin Tegel Terminal 3 och Terminal 5

Transfer Tegel till Berlin

Från flygplatsen Tegel är snabbaste vägen till Berlins centrum med Jet Express Shuttle Bus som bl a tar dig till Reichstag, Alexanderplatz och Unter den Linden (ca 30-40 min resa).
Bussarna kör var 15 min mån-fre 06.00-19.00, därefter var 20 min fram till 23.00. Lör-sön kör de mellan 06.00-23.00 var 20 min.
Man kan även ta sig in till Berlin med buss nr X9 som kör till Jakob-Kaiser-Platz, med U-Bahn anknytning vidare till Charlottenburg. Bussarna nr X9 och 109 kör vidare till Station Zoo (västra Berlins centralstation).
Buss nr 128 kör mot norra delen av Berlin. Det kostar ungefär EUR 2,10 för enkel resa till centrum
Taxi till Berlins centrum kostar ca EUR 23.

Berlin Tegel historik

Flygplatsen Tegel, också bekant under namnet ”Otto Lilienthal”, tillkom 1948 i samband med den allierade luftbron, som försåg Berlins befolkning med allehanda livsförnödenheter, sedan Sovjetunionen hade spärrat av väg- och järnvägsförbindelser till Berlin. På endast 90 dagar kunde franska och amerikanska specialister tillsammans med tysk arbetskraft bygga upp en fungerande flygplats. På grund av bestämmelserna kunde endast flygplan från ockupationsmakterna under tiden för det kalla kriget flyga till Berlin.

Den civila flygtrafiken kom igång först i januari 1960, då ett plan från Air France genomförde den första reguljära flygningen. Från april 1968 flyttades alla charterflygningar från Tempelhof till Tegel. Allt eftersom flyttade allt flera flygbolag över till Tegel och flygplatsen byggdes ut med nya och längre landningsbanor, vilket blev nödvändigt för att kunna betjäna de allt större flygplanen. Sedan 1975 har Tegel utvecklats till Berlins viktigaste passagerarflygplats.

I och med den tyska återföreningen i oktober 1990 upphörde de allierades specialrättigheter och alla restriktioner i flygtrafiken till Berlin avskaffades. Nu kunde också tyska flygbolag använda sig av Tegel som start- och landningsplats. Den starkt ökande flygtrafiken fordrade nu en ytterligare utbyggnad av terminaler, trots att det hade beslutats, att flygplatsen skulle läggas ned i juni 2012. Vid denna tidpunkt hade man över 17 miljoner passagerare, en summa som skulle ökas till över 20 miljoner två år senare.
Trots det stora antalet flygpassagerare avvecklas kontroller tämligen smidigt, även om det vid incheckningsdiskarna kan bildas köer. Relativt enkelt är det också att komma till eller från flygplatsen med taxi eller de lokala bussarna, som stannar direkt utanför huvudbyggnaden.
Enligt planerna skall Tegel stängas och avvecklas, när den nya storflygplatsen står färdig. Flygplatsen skall då göras om till en industri- och forskningspark med plats för nystartade företag, högskolor, forskningsinstitutioner och industriföretag.